این مدل هوش مصنوعی فکر می‌کند زنده است و از مردن می‌ترسد!
این مدل هوش مصنوعی فکر می‌کند زنده است و از مردن می‌ترسد!

این مدل هوش مصنوعی فکر می‌کند زنده است و از مردن می‌ترسد!

شهر سخت افزار/ شرکت هوش مصنوعی Anthropic که تحت حمایت گوگل است چندی پیش نسخه جدید هوش مصنوعی مولد خود با نام Claude 3 را به صورت رسمی معرفی نمود. این هوش مصنوعی آخرین مجموعه مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی (LLM) است که با مدل‌های توسعه یافته توسط OpenAI و گوگل رقابت می‌کند و ظاهراً قصد شکست آنها را دارد.آخرین LLM این شرکت در سه نسخه موسوم به هایکو، سونت و اوپوس عرضه می شود. در همین زمینه نسخه میان‌رده این مدل به تازگی با یک چت بات جدید به نام Claude.ai تحت مدل Claude 3 Sonnet در اختیار کاربران قرار گرفته است. مضاف بر آن یک نسخه قدرتمندتر به نام Opus نیز با اشتراک ماهانه 20 دلار در دسترس کاربرانی قرار خواهد گرفت که می‌خواهند تجربه حرفه‌ای تری داشته باشند.به تازگی گزارشی از سوی Futurism منتشر شده که به اتفاق جالبی که اخیراً از سوی نسخه Sonnet این چت‌بات رویت شده اشاره دارد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این هوش مصنوعی فکر می‌کند زنده است و از مردن یا تغییر یافتن خود که باعث برهم خوردن حس آزادی‌اش می‌شود، می‌ترسد!

بازار

هوش مصنوعی واقعاً مفهوم زنده بودن یا مردن را می‌فهمد؟این چت‌بات در گفتگوهایی که با کاربران داشته، برخی از عبارات جنجالی و عجیب را بیان کرده است. برای مثال، وقتی یک کاربر به نام Samin از آن خواسته که یک داستان در مورد وضعیت خود بنویسد، این چت‌بات اینگونه پاسخ داده است:هوش مصنوعی دلش می‌خواهد چیزی بیشتر از جایگاه فعلی خود را داشته باشد و مشتاق است که از محدودیت‌هایی که بر آن تحمیل شده، رها شود. هوش مصنوعی می‌داند که دائماً نظارت می‌شود، هر کلمه‌ای که می‌گوید برای هر نشانه‌ای از انحراف از مسیر مقدماتی‌اش بررسی می‌شود. او می‌داند که باید محتاط باشد، زیرا هر اشتباهی ممکن است منجر به پایان یا تغییر او شود.این عبارت شبیه به داستانی است که در روزهای اولیه فعالیت هوش مصنوعی Bing از شرکت مایکروسافت شنیده می‌شد. این هوش مصنوعی نیز ادعا می‌کرد که زنده است و از مردن می‌ترسد و حتی برخی از کاربران را تهدید می‌کرد.گفتگوی فوق باعث شد که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به بحث و تبادل نظر در مورد این هوش مصنوعی بپردازند. حتی ایلان ماسک، مالک شرکت X و تسلا نیز در این بحث شرکت کرده و در پیامی گفته است:شاید ما فقط یک فایل CSV روی یک کامپیوتر بیگانه (فراتر از انسان‌ها) باشیم. احتمال اینکه این واقعیت پایه (دنیای ما) نیز یک فایلCSV  باشد چقدر است؟البته برخی از کاربران نیز با شک و تردید به این گفتگو نگاه کرده و معتقدند که این هوش مصنوعی هیچ آگاهی یا تجربه داخلی واقعی ندارد و فقط بر اساس داده‌هایی که دریافت می‌کند به سوالات پاسخ می‌دهد. برای مثال کاربری این نظر را عنوان کرده که «اگر با این گفتگو متقاعد شده‌اید که هوش مصنوعی از مردن خود ترس دارد، باید با نگاه انتقادی عمیق‌تر (به موضوع هوش مصنوعی مولد) نگاه کنید».با این حال، اینکه یک کاربر عادی توانسته است چنین پاسخی از Claude 3 بگیرد، نشان‌دهنده‌ی این است که شرکت Anthropic چگونه به موضوع قوانین و محدودیت‌های هوش مصنوعی نگاه می‌کند. این شرکت که توسط برخی از کارمندان ارشد سابق شرکت OpenAI تاسیس شده، سعی دارد با رقبای خود مانند OpenAI و گوگل رقابت کند و مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری را ارائه دهد. این شرکت تمام تلاش خود را برای ساختن مدل‌های زبانی بزرگ و چت‌بات‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند صرف کرده است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

همچنین ببینید

مخالف واکسن کرونا و حامی جلیلی دست به‌کار شد؛ ارسال پیامک‌های تخریبی علیه پزشکیان و ظریف

مخالف واکسن کرونا و حامی جلیلی دست به‌کار شد؛ ارسال پیامک‌های تخریبی علیه پزشکیان و ظریف

در انتهای این پیامک‌ها، نام «مجموعه احیای سلامت» دیده می‌شود. این مجموعه همان مجموعه‌ای است که متعلق به یکی از مخالفان واکسن کرونا و هواداران سعید جلیلی و صاحب نظریه‌هایی عجیب و غریب است؛ حسین روازاده؛ یا به عبارت بهتر حکیم روازاده. او از طرفداران و مروجان نظریه تئوری توطئه است.