کارشناسی صحنه‌های مشکوک و جنجالی دربی ۱۰۲

کارشناسی صحنه‌های مشکوک و جنجالی دربی ۱۰۲

ورزش 3/ با وجود استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در دربی پایتخت، باز هم این بازی از همان ابتدا با جنجال داوری مواجه شد و دو صحنه مشکوک در این مسابقه، اعتراض هواداران را به دنبال داشت.در اولین صحنه که در دقیقه ۱۲ بازی رخ داد، موعود بنیادی‌فر با درخواست داوران عراقی برای بازبینی صحنه کنار رفت اما پس از چندبار تماشای برخورد آرمین سهرابیان و شهاب زاهدی، در نهایت این برخورد را پنالتی تشخیص نداد و دستور به ادامه بازی داد.تنها پنج دقیقه پس از این برخورد، شهاب زاهدی صاحب یک موقعیت شد و توانست دروازه استقلال را باز کند اما داور مسابقه خطای این بازیکن روی سید حسین حسینی را اعلام کرد تا این گل هم مردود اعلام شود.در ادامه نیز یک صحنه مشکوک به هند توسط مهدی ترابی و یک برخورد بین محمدحسین کنعانی‌زادگان و بلانکو، دو صحنه مشکوک به پنالتی دیگر را در محوطه جریمه پرسپولیس شکل دادند که البته موعود بنیادی‌فر بدون بازبینی این صحنه‌ها در VAR دستور به ادامه بازی داد.اولین صحنه مشکوک نیمه دوم در پی برخورد امید حامدی‌فر و شهاب زاهدی رخ داد که سرخ‌ها معتقد بودند بازیکن حریف باید اخراج می‌شد. در ادامه یک برخورد بین علی نعمتی و پیمان بابایی با اعتراض استقلالی‌ها همراه بود که داور پس از بازبینی صحنه ادامه بازی داد.اما دقایقی بعد و پس از برخورد علی نعمتی و آرش رضاوند، داور یک پنالتی به سود استقلال اعلام کرد تا شاگردان نکونام گل تساوی را وارد دروازه علیرضا بیرانوند کنند.

نظر کارشناسان داوری درباره این‌ صحنه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

بازار

برخورد آرمین سهرابیان و شهاب زاهدی (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۱۲)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: بازیکن استقلال سُر خورد و به بازیکن حریف برخورد کرد. خطایی رخ نداد و ادامه بازی درست بود.** محمدحسین ترابیان: در این صحنه  بازیکن مدافع در محوطه جریمه،  با عمل گرفتن باعث سرنگونی بازیکن مهاجم می‌شود ولی مشخص نیست  در زمان وقوع این عمل، توپ توسط بازیکن همدسته مدافع از کرنر  زده شده است یا نه؟ از این زاویه و تصاویر مشخص نیست توپ در بازی هست یا نه و اگر توپ در بازی قرار داشته باشد، قطعا بازیکن مدافع مرتکب خطای پنالتی شده است. به نظر میرسد داور هم به دلیل اینکه مشخص نیست در زمان وقوع خطا  توپ در بازی هست یا نه، اعلام پنالتی نکرده است.** تورج حق‌وردی: هیچ خطایی رخ نداد و این صحنه حتی نیاز به بازبینی در VAR هم نداشت.** حسین عسگری: هیچ خطایی رخ نداد و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی درست بود.

برخورد شهاب زاهدی و سید حسین حسینی (مشکوک به عدم خطا- دقیقه ۱۶)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: توپ در دست بازیکن استقلال بود و در این شرایط بازیکنان دیگر حق استفاده از توپ را ندارند، بنابراین تصمیم داور درست بود.** محمدحسین ترابیان: در این صحنه ابتدا دروازه‌بان توپ را در اختیار می‌گیرد و در ادامه بازیکن مهاجم با بدن توپ در اختیار دروازه‌بان را می‌زند. مهاجم با این عمل مرتکب خطا شده و تصمیم داور در اعلام خطای مهاجم درست است.**  تورج حق‌وردی: مهاجم توپی را که در اختیار دروازه‌بان بود، زد و خطا به درستی اعلام شد.حسین عسگری: توپ دست دروازه‌بان بود و مهاجم پرسپولیس خودش را به دروازه‌بان زد و به درستی خطا اعلام شد.

 برخورد توپ به دست مهدی ترابی (مشکوک به هند پنالتی- دقیقه ۳۷)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: خطای هند رخ نداد و ادامه بازی درست بود.** محمدحسین ترابیان: در این صحنه  بازیکن مدافع قصد دفع توپ را دارد و همان توپ به دست خودش برخورد می‌کند که این صحنه خطا نیست و تصمیم داور درست بود.**  تورج حق‌وردی: با توجه به اینکه خود بازیکن توپ را دفع کرد، هند نبود.** حسین عسگری: خطای هند رخ نداد و ادامه بازی درست بود.

 برخورد محمدحسین کنعانی و بلانکو (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۴۱)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: خطایی رخ نداد و یک برخورد فوتبالی بود.** محمدحسین ترابیان: جدال طبیعی فوتبالی دو بازیکن بود و ادامه بازی  تصمیم درست داور بود.** تورج حق‌وردی: خطا رخ نداد و ادامه بازی درست بود.** حسین عسگری: ادامه بازی درست بود.

برخورد امید حامدی‌فر و شهاب زاهدی (مشکوک به خطا- دقیقه ۶۰)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: بازیکن استقلال ساق پای بازیکن حریف را زد و باید اخراج می‌شد. متاسفانه VAR در این صحنه دخالت کرد.** تورج حق‌وردی: بازیکن استقلال باید با کارت قرمز مستقیم از بازی اخراج می‌شد.** حسین عسگری: داور باید به صورت مستقیم بازیکن استقلال را اخراج می‌کرد، چون با استوک روی مچ پای زاهدی رفت.

 برخورد علی نعمتی و پیمان بابایی (مشکوک به پنالتی- دقیقه ۸۳)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: خطایی رخ نداد و پنالتی نبود.** تورج حق‌وردی: مدافع پرسپولیس، دست بازیکن استقلال را گرفت و مانع حرکت او شد و پنالتی بود.** حسین عسگری: خطای پنالتی اتفاق افتاد و بازیکن پرسپولیس، دست بازیکن استقلال را زیر بغل خود کشید و او را سرنگون کرد.

برخورد علی نعمتی و آرش رضاوند (مشکوک به پنالتی و منجر به گل- دقیقه ۹۰+۲)

توضیح ویدیو

** ابراهیم میرزابیگی: بازیکن پرسپولیس روی زمین افتاده بود و بازیکن استقلال بعدا به او برخورد کرد. خطا نبود و داور به اشتباه پنالتی اعلام کرد.**  تورج حق‌وردی: بازیکن پرسپولیس، دو پا رفت و مرتکب خطا شد و پنالتی به درستی اعلام شد.** حسین عسگری: این صحنه اصلا نیاز به VAR نداشت و خطا کاملا واضح بود. پنالتی به درستی اعلام شد.

همچنین ببینید

جسد قهرمان کشتی جهان در خانه‌اش کشف شد

جسد قهرمان کشتی جهان در خانه‌اش کشف شد

جسد دارنده نشان طلای کشتی فرنگی جهان در سال ۲۰۱۹، در منزلش در شمال گرجستان کشف شد.