حکم تاریخی علیه انحصار یوفا و فیفا؛ دادگاه به سود سوپرلیگ رای داد
حکم تاریخی علیه انحصار یوفا و فیفا؛ دادگاه به سود سوپرلیگ رای داد

حکم تاریخی علیه انحصار یوفا و فیفا؛ دادگاه به سود سوپرلیگ رای داد

ورزش 3/رای دادگاه در پرونده سوپرلیگ امروز به سود سوپرلیگ اعلام شد. اتفاقی که می‌تواند دنیای فوتبال را برای همیشه تغییر دهد. سوپرلیگ که به رهبری رئال مادرید و بارسلونا تأسیس شد موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشته است. برخی بر این باورند که سوپرلیگ فوتبال را محدود به باشگاه‌های ثروتمند می‌کند، در حالی که موافقان این پروژه معتقد هستند که این لیگ باعث پیشرفت باشگاه‌های کوچک‌تر نیز خواهد شد و به جذابیت فوتبال کمک بزرگی خواهد کرد.در هر حال این پروژه با دخالت یوفا و نهادهای دیگر متوقف شد و با شکایت رئال مادرید و بارسلونا، حالا دادگاه تصمیم خواهد گرفت که در این پرونده پیچیده، حق با کدام طرف است. یوفا و فدراسیون‌های فوتبال کشورهای اروپایی، یا رئال مادرید و بارسلونا.پس از مدت زیادی انتظار، رأی این دادگاه امروز اعلام شد و دیوان عدالت اداری رسما تایید کرد که شکل گرفتن سوپرلیگ قانونی است و یوفا نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود. حکمی که می‌تواند آینده فوتبال را تغییر بدهد. اکنون باید دید اقدام بعدی مؤسسان چه خواهد بود.

بازار

پوشش زنده خبری

فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید، در واکنش به این پیروزی بزرگ و در بیانیه‌ای رسمی، گفت: «در رئال مادرید، ما با رضایت فراوان از تصمیم دیوان عدالت اداری اتحادیه اروپا که مسئول تضمین اصول، ارزش‌ها و آزادی‌های ماست استقبال می‌کنیم. ما در روزهای آینده دامنه این تصمیم را به دقت بررسی خواهیم کرد، اما پیش‌بینی می‌کنم دو نتیجه از اهمیت تاریخی بالایی داشته باشد. 

اول اینکه فوتبال در سطح باشگاهی اروپا دوباره به انحصار تبدیل نشده و نخواهد شد. دوم اینکه از امروز باشگاه‌ها صاحب سرنوشت خود می‌شوند. باشگاه‌ها بر این باورند که این حق ماست که مسابقات اروپایی را تبلیغ کنیم که ورزش ما را مدرن می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی طرفداران را از سراسر جهان جذب خواهد کرد. امروز فوتبال اروپا دوباره آزادی‌اش را به دست آورد و فوتبال و هوادارانش هم پیروز شدند.»_واکنش اینفانتینو، رئیس فیفا: اگر همه به (نظرات) یکدیگر احترام بگذاریم، فیفا نیز زنده خواهد ماند. _بیانیه رسمی یوفا: این حکم به معنای تایید یا تایید به اصطلاح "سوپر لیگ" نیست، بلکه نشان‌دهنده ضعف تاریخی در چارچوب مجوز قبلی یوفاست. یک ایراد فنی که قبلاً در ژوئن 2022 به رسمیت شناخته شده و به آن پرداخته شده بود. یوفا به قوام لیگ‌های داخلی اعتماد دارد. به قوانین جدید آن و به طور خاص، مطابقت آنها با تمام قوانین و مقررات اروپایی مربوطه.یوفا بر تعهد خود برای دفاع از هرم فوتبال اروپا مصمم است و تضمین می‌کند که این هرم در خدمت منافع گسترده‌تر جامعه است. ما به همین شکل برگزاری و اداره فوتبال در اروپا ادامه خواهیم داد._بیانیه سازمانی فلورنتینو در ساعت 11:00 صبحرئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرده است که از ساعت 11 صبح (13:30 تهران)، فلورنتینو پرز، بیانیه‌ای رسمی در تلویزیون رئال مادرید ارائه خواهد کرد. این اولین واکنش رئال پس از حکم سوپرلیگ خواهد بود.

_در صورت راه‌اندازی سوپرلیگ، به گفته خبرگزاری‌ها هر دو باشگاه بارسلونا و رئال مادرید یک میلیارد یورو از اسپانسرهای مالی سوپرلیگ دریافت خواهند کرد. حکم امروز دادگاه برای این پروژه بسیار کلیدی بود. در سال گذشته از طرف این لیگ با حدود 60 باشگاه تماس گرفته شده است که این حکم می‌تواند نظر بسیاری از آنها را برای پیوستن به این پروژه تغییر دهد._خائومه رورس، مدیر مدیاست پرو: باران میلیونی که درباره آن صحبت می‌شود، نمی‌دانم از کجا خواهد آمد. حق پخش لیگ قهرمانان فعلی تا سال 2027 فروخته شده است. این سوپرلیگ نیست، بلکه چیز دیگری است. نه آلمان‌ها، نه فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها در این رقابت‌ها حاضر نخواهند شد.

_مدیر عامل سوپرلیگ در ادعایی جالب گفت که برای همه دوستداران فوتبال بازی های سوپرلیگ را رایگان پخش خواهند کرد!_خاویر تباس، رئیس لالیگا: همان‌طور که قبلا هشدار داده بودم، مؤسسان سوپرلیگ شروع به مسموم کردن فضا کرده‌اند. آنها همیشه می‌توانستند مسابقاتی را خارج از محیط یوفا و فیفا برگزار کنند و این ممنوع نیست، موضوع شرایط آنها برای قرار گرفتن تحت سازمان یوفا و فیفاست. باید قوانین شفاف، روشن و عینی برای تصویب مسابقات وجود داشته باشد. 

_واکنش برند ریشارت، مدیر عامل سوپرلیگ: حالا دیگر باشگاه‌ها تهدید یا تحریم نخواهند شد. آنها در تصمیم‌گیری درباره آینده خود آزادند.ما حق رقابت را به دست آورده ایم. انحصار یوفا تمام شده است. فوتبال حالا برای سود بردن همه است. باشگاه ها دیگر نباید از تحریم ها بترسند و اکنون می توانند آینده خود را تعیین کنند. _اولین واکنش رسمی به حکم دیوان عدالت اداری از سوی لالیگاامروز بیش از هر زمان دیگری به یاد داریم که «سوپرلیگ» یک مدل خودخواه و نخبه‌گراست.هر شکل برگزاری‌ای که وابسته به لیگ‌های داخلی نباشد، مدلی بسته و غلط است._ حکم رسمی: قوانین فیفا و یوفا در مورد غیرقانونی بودن سوپرلیگ مغایر با قانون اتحادیه اروپاست و به این ترتیب شکل گرفتن رقابتی موازی با رقابت‌های یوفا بلامانع است.یوفا و فیفا از قدرتشان سوءاستفاده کردند و حق جلوگیری از تشکیل سوپرلیگ را ندارند. این کار یوفا و فیفا خلاف قوانین اتحادیه اروپاست.  _رسمی: دیوان عدالت اروپا به نفع سوپرلیگ رأی داد.

_هنوز زمان قرائت رأی سوپرلیگ فرا نرسیده است. حکم دیگری در حال خواندن است که یوفا نیز در آن دخیل است.

_ آیا طرفین پرونده بعد صادر شدن رای حق اعتراض دارند؟خیر. این بالاترین نهاد دادگاهی اروپاست و رای این دادگاه یعنی پایان. تصویر اتاقی که تا دقایقی دیگر حکم دیوان عدالت اتحادیه اروپا درباره سوپرلیگ در آن اعلام می شود. تصمیمی که می تواند فوتبال را تغییر دهد._آیا از قبل مشخص شده است که فرمت سوپرلیگ جدید چگونه خواهد بود؟پس از اولین پیش نمایش از آنچه قبلا طراحی کرده بودند، حالا مؤسسان پروژه را اصلاح کردند و اکنون یک رقابت آزاد با سه دسته و 60 تیم را پذیرفته‌اند که در آن مدیریت و بهره‌برداری با خود باشگاه‌ها خواهد بود و همزیستی با لیگ‌های ملی برقرار است. یوفا نیز در حال برنامه‌ریزی برای تغییر در فرمت لیگ قهرمانان است و مرحله گروهی را از فصل بعد نخواهیم داشت. _آیا رأی دادگاه به سود سوپرلیگ، به معنای ایجاد سوپرلیگ است؟رأی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا تعیین خواهد کرد که آیا یوفا و فیفا بر روی مسابقات مورد مناقشه انحصار دارند یا خیر. بنابراین، امروز مشخص خواهد شد که آیا ایجاد یک رقابت خارجی و موازی با مسابقات یوفا قانونی است یا خیر. در نتیجه صرف اینکه حکم به نفع سوپرلیگ است به این معنی نیست که حتما شکل خواهد گرفت.

_گابریل گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا، روز گذشته به باشگاه‌های ایتالیایی هشدار داد در صورت پیوستن به سوپرلیگ، از مسابقات رسمی ملی اخراج خواهند شد: «ما نمی‌توانیم از عضویت باشگاه‌ها جلوگیری کنیم، اما اگر اتفاق بیفتد، انتخاب ما باید بسیار روشن باشد. انجام دو یا سه تورنمنت قهرمانی در یک سری سازمان‌های مختلف غیرممکن است. من باید از برند فوتبال ایتالیا محافظت کنم و باید بدانیم با چه چیزی روبرو هستیم.» _برند ریشارت، مدیر عامل A22، حامی مالی سوپرلیگ، در مصاحبه ای با کیکر توضیح داد که یوفا سیستمی را مدیریت می‌کند که در آن، آنها هیچ ریسک اقتصادی را متقبل نمی‌شوند و باشگاه‌ها تمام ریسک اقتصادی را به عهده می‌گیرند. _دیروز کارل هاینز رومینیگه، یکی از مدیران بلندپایه بایرن علیه سوپرلیگ، موضع گرفت و به گاتزتا دلو اسپورت گفت: «در شبی که پروژه سوپرلیگ را اعلام کردند 12 تیم بودند، بیهوده تلاش کرده بودند ما و دیگران را متقاعد کنند. با خودم فکر کردم: اگر واقعاً انقلاب کنند چه می‌شود؟ یعنی هرج و مرج می‌شود؟ دو روز بعد حباب ترکید. من در ورزشگاه بایرن بودم و الکساندر چفرین هر 5 دقیقه به من پیام می‌داد و می‌گفت: چلسی، لیورپول، سیتی عقب‌نشینی کردند... تمام شد. از سوپرلیگ فقط دو باشگاه رئال و بارسا باقی مانده‌اند._توییت A22Sports حامی مالی سوپرلیگ:امروز روز موعوده! رأی دیوان عدالت اداری در مورد انحصار یوفا بر فوتبال باشگاهی اروپا ساعت 9:30 صبح به وقت CET اعلام خواهد شد._خاویر تباس، رئیس لالیگا، به تازگی مدعی شد که سوپرلیگ قرار نیست اتفاق بیفتد و آنها این تهدید را جدی نمی‌گیرند. دیشب اعلام شد که لالیگا همچنان به اقداماتش علیه سوپرلیگ ادامه می‌دهد. تمام تیم‌های لالیگا که امروز بازی دارند، به جز رئال مادرید، قرار است با شعار «در زمین بازی به دستش بیاور» سوپرلیگ و ماهیت این پروژه را محکوم کنند.

 _نظر وکیل عمومی برای دادگاه الزام آور نیست، اما در بیشتر موارد نشان دهنده تصمیم نهایی قضات است.وکیل عمومی دیروز گفت: «قوانین فیفا و یوفا که ایجاد هر رقابت جدید را منوط به مجوز قبلی می کند، با قانون اتحادیه در مورد رقابت سازگار است.»به گفته رانتوس، باشگاه‌ها می‌توانند یک رقابت جایگزین مانند سوپرلیگ خارج از فیفا و یوفا ایجاد کنند، اما فدراسیون‌های ملی این حق را دارند که تیم‌هایی را که از تورنمنت‌هایشان به آن تورنمنت می‌پیوندند، اخراج کنند._بر اساس اعلام خبرگزاری EFE رای دیوان عدالت اتحادیه اروپا در مورد سوپرلیگ از ساعت 9:30 صبح امروز پنجشنبه به وقت محلی (12 تهران) اعلام خواهد شد. _در صورتی که دادگاه رای به حقانیت سوپرلیگ در این پرونده بدهد و یوفا را محکوم کند، بارسلونا و رئال مادرید به عنوان تنها باشگاه‌های موسس باقی‌مانده در این لیگ هر کدام مبلغ یک میلیارد یورو غرامت دریافت خواهند کرد. 

همچنین ببینید

بهرام افشاری به «پایتخت۷» بازگشت؟/ عکس

بهرام افشاری به «پایتخت۷» بازگشت؟/ عکس

صفحه اینستاگرام «پایتخت۷» عکسی دسته جمعی از هنرمندان این سریال منتشر کرد.