خراسان/ با وجود نمونه های موفق از معرفی کتاب توسط امین زندگانی ، امیر حسین صدیق، ثریا قاسمی و ... در تیزرهای تبلیغاتی این روند در 2 سال اخیر افت کرده است. اگر اهل تماشای تلویزیون باشید، متوجه حضور بازیگران و فوتبالیستها و دیگر چهره های شناخته شده در تیزرهای تبلیغاتی شدهاید؛ چهرههای شناخته شدهای که در آگهیهای تبلیغ فرش، برنج، چای، شوینده، کیف چرمی و ... شما را به خرید دعوت و سود خوبی هم راهی جیب تولیدکنندهها و فروشندهها میکنند. حالا اگر حضور این بازیگرها و چهرههای آشنا برای تبلیغ کتاب باشد، کمک بزرگی به ترویج کتابخوانی و فروش کتاب خواهد کرد. البته واضح است که نه هر کتابی، بلکه کتابهایی که ارزش خواندن داشته باشد و نویسنده و ناشر معتبری آنها را منتشر کرده باشد. چند سالی است که برای معرفی و تبلیغ کتابها، تیزرهای تبلیغاتی از نوع تلویزیونی و سینمایی ساخته میشود و هنرمندان شاخصی هم در آنها ایفای نقش میکنند؛ تیزرهایی با مدت زمان 7 تا 10 دقیقه و کارگردانیِ حرفهای. اگر استفاده از ظرفیت نمایش و تصویر برای تبلیغ کتابها ادامه داشته باشد، بی شک به شناخته شدن کتابها در میان مردم و ترویج کتابخوانی کمک فراوانی میکند.
الیکا عبدالرزاقی و همسرش، آغازگر راه«دختر شینا» نوشته بهناز ضرابیزاده، روایت زندگی قدمخیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است. ساخت تیزر تبلیغاتی کتاب «دختر شینا» در سال 94، اولین گام معرفی و تبلیغ کتاب با استفاده از ظرفیت نمایش و هنرمندان بود. نگارش فیلم نامه و کارگردانی تیزر تبلیغاتی این کتاب را محمدباقر مفیدیکیا بر عهده داشت و الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی، دو بازیگر شناخته شده تلویزیون و سینما، نقشهای اصلی آن را ایفا کردند. این دو بازیگر در تیزر، نقش زوجی را بازی کردند که با هم کتاب «دختر شینا» را میخوانند و با شخصیتها همذاتپنداری میکنند. این تیزر در شبکههای تلویزیونی و سینماهای کشور به نمایش درآمد و در بخش تیزرهای تبلیغاتی ششمین جشنواره عمار هم شرکت کرد و نامزد دریافت جایزه شد. الیکا عبدالرزاقی، بازیگر تیزر «دختر شینا» در مصاحبهای گفته است: «زمانی که بخشهای آخر کتاب را میخواندم، تنها بودم و وقتی به جملات پایانی کتاب رسیدم، آنها را بلند بلند میخواندم و گریه میکردم».
امیرحسین صدیق در یک تیزر جنگی
امیرحسین صدیق، بازیگر و مجری تلویزیون، در سال 98، ایفاگر نقش اول تیزر سینمایی کتاب «آب هرگز نمیمیرد» بود. این کتاب، نوشته حمید حسام است و دوران حضور سردار شهید میرزا محمد سُلگی در دوران دفاع مقدس در کسوت فرماندهی گردان 152 حضرت ابوالفضل(ع) را روایت میکند. این تیزر 9 دقیقهای که روایتی آزاد از کتاب «آب هرگز نمیمیرد» است، به کارگردانی حسین دارابی، تهیهکنندگی محمدجواد موحد و نویسندگی احمد حیدریان ساخته شد و به عنوان تیزر پویش مطالعاتی «کتاب و زندگی» در شبکههای مختلف تلویزیونی به نمایش درآمد. از ویژگیهای مثبت این تیزر تبلیغاتی میتوان به طراحی صحنه، کارگردانی و بازی دیدنی امیرحسین صدیق اشاره کرد.
حمید ابراهیمی در نقش بازجوی ایرانیکتاب «پوتین قرمزها» روایتگر خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مسئول جنگ روانی قرارگاه خاتمالانبیا در دوران دفاع مقدس است. او در گفتوگو با فاطمه بهبودی، خاطراتش از بازجویی افسرهای رده بالای عراقی را بیان کرده است. حمید ابراهیمی، بازیگر تئاتر و تلویزیون، نقش این بازجوی ایرانی را ایفا میکند. مهمترین ویژگی این نقش که بر اساس کتاب «پوتین قرمزها» طراحی شده، مهربانی و عطوفت او در برخورد با اسیرهای عراقی است. این بازجوی ایرانی در طول کارش به این نتیجه میرسد که از خشونت و انتقامگیری کاری ساخته نیست و باید با اسیران از درِ رفاقت و محبت وارد شود؛ تا جایی که خیلی از آنها را نمکگیر خود میکند.
ماهچهره خلیلی و ثریا قاسمی در «رؤیای نیمه شب»رمان تاریخی، مذهبی «رؤیای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری، دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه مذهب را روایت میکند. داستان رمان در شهر حله(در سوریه امروزی) رخ میدهد. شخصیت اصلی کتاب پسری به نام هاشم است که عاشق دختری به نام ریحانه میشود و در راه وصال این دو اتفاقاتی رخ می دهد. تیزر سینمایی این رمان در سال 95 به کارگردانی اصغر عباسی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه ساخته شد. بازیگران متعددی در این تیزرِ 7 و نیم دقیقهای به ایفای نقش پرداخته اند که از جمله آنها میتوان به ثریا قاسمی، مهدی فقیه، ماهچهره خلیلی، عباس غزالی و متین ستوده اشاره کرد. این تیزر سینمایی در سینماها، شبکههای تلویزیونی و فضای مجازی به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد.