خاطرات سیاسی/ ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل»!
خاطرات سیاسی/ ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل»!

خاطرات سیاسی/ ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل»!

خوش خبر1/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...قسمت اول / ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل»!گام دوم در مقابله با ایران، تشکیل شراکت‌های بین‌المللی بود. هیچ رابطه‌ای حیاتی‌تر از رابطه‌ای نبود که آمریکا با اسرائیل و موساد داشت و باید همچنان داشته باشد. 

بازار

«یوسی کوهن» مدیر [موساد]، از طریق تلاش و ترقی در سلسله‌مراتب توانست به رأس آن آژانس برسد. بر خلاف من، کوهن یک جاسوس واقعی بود؛ با یک دوران شغلی افسانه‌ای که از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ شروع شده بود. نترس، خلاق، و کاریزماتیک بود؛ و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو بود. می‌دانستم رابطه‌ی عمیق او با نتانیاهو اهمیت پیدا خواهد کرد. همچنین می‌دانستم مشتاق است همدیگر را ببینیم: رژیم ایران برای سی‌آی‌ای «یکی از مشکلات» است؛ اما برای موساد «اصل مشکل» است. «یوسی کوهن» رئیس موساد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱. «مایک پمپئو» رئیس سابق سی‌آی‌ای، می‌نویسد در طول سال‌های خدمتش در دولت آمریکا، کوهن تواناترین و بهترین دوستش در جهان بوده است. اولین بار فوریه‌ی ۲۰۱۷ همدیگر را دیدیم. بلافاصله فهمیدم از همکاری با او خوشم خواهد آمد. طولی نکشید که همدیگر را به اسم کوچک صدا کردیم: «یوسی» و «مایک» به جای «مدیر کوهن» و «مدیر پمپئو». نقشه‌ای طراحی کردیم تا با کار هماهنگ، نتایج عالی‌ای را برای آژانس‌های متبوعمان به ارمغان بیاوریم. سی‌آی‌ای و موساد با اندکی سوءظن به یک‌دیگر نگاه می‌کردند، اما سازمان‌های اطلاعاتی خوب همین کار را انجام می‌دهند. جاسوسی سخت است. حتی بهترین دوستان شما هم می‌خواهند بدانند که دوستانشان چه کار دارند می‌کنند؛ و این قابل‌درک است. اما من و یوسی توافق کردیم که کار مشترکمان برای خرد کردن ایران باید ۱۰۰ درصد مکمل هم باشد.

عامل دیگری که پیوند ما را مستحکم‌تر می‌کرد این بود که هر دویمان انسان‌های عمیقاً معتقدی بودیم. یوسی و همسرش «آیا» یهودی ارتدوکس هستند. من و [همسرم] «سوزان»، به عنوان مسیحی انجیلی، درک می‌کردیم که سنت ما صرفاً مسیحی نیست، بلکه یهودی-مسیحی است. من و یوسی، هر دو، اهمیت اسرائیل را در سنت‌های دینی خودمان درک می‌کردیم و می‌دانستیم چرا این سرزمین استثنایی ارزش جنگیدن برای حفظ را دارد. 

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

همچنین ببینید

نگاه دیپلمات ایرانی وزارت خارجه به مدیریت رابطه با طالبان + عکس

نگاه دیپلمات ایرانی وزارت خارجه به مدیریت رابطه با طالبان + عکس

اقتصادنیوز : دیپلمات وزارت خارجه ایران در توصیف مدیریت رابطه با حکومت طالبان، آن را پیچیده و سخت خواند.