چاقی این بلا را سر پوست بچه ها می آورد
چاقی این بلا  را سر پوست بچه ها می آورد

چاقی این بلا را سر پوست بچه ها می آورد

  مطالعه ای جدید نشان می دهد که چاقی دوران کودکی می‌تواند در بروز بیماری‌های پوستی مرتبط با سیستم ایمنی (IMSDs) مانند آلوپسی آره‌آتا(alopecia areata)، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس نقش داشته باشد. حفظ وزن در محدوده طبیعی به طور بالقوه می تواند به کاهش شانس ابتلا به این بیماری های پوستی کمک کند. یک مطالعه جدید در Investigative Dermatology ، به جزئیات یافته های  تجزیه و تحلیل ۲،۱۶۱،۹۰۰ کودک کره ای از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ برای بررسی رابطه بین چاقی یا تغییرات دینامیک  در وزن بدن وبروز IMSDs می پردازد.

IMSD اثرات مخربی بر کیفیت زندگی از جمله سلامت عاطفی، جسمی، اجتماعی و عملکردی در کودکان و خانواده‌هایشان دارد. اگرچه داروهای متعددی در درمان کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس مؤثر بوده‌اند، گزینه‌های درمانی محدود و فقدان آزمایش‌های بالینی برای درمان سیستمیک این بیماری ها ، هنوز چالش‌های قابل توجهی در درمان کودکان مبتلا به IMSD محسوب می شوند. نرخ چاقی کودکان در سال‌های گذشته جهش داشته است و آن را به یک بحران غیرقابل انکار در بهداشت عمومی تبدیل کرده است . مکانیسم دقیق دخالت چاقی در ایجاد بیماری‌های التهابی مزمن پوست، از جمله پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و بدخیمی‌های پوست، هنوز نامشخص است.

محقق ارشد این مطالعه، سئونگ رای کیم، از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول ، می گوید: "پیش از این مطالعه، بسیاری از مطالعات ارتباط بین چاقی دوران کودکی و IMSD را بررسی کرده بودند. بسیاری از این مطالعات تنها  داده‌های مربوط به یک نقطه از زمان را بررسی کردند و  یا اینکه گروه‌های مبتلا یا غیر مبتلا به اضافه وزن و چاقی را مقایسه کردند. همچنین تعداد حجم نمونه این مطالعات کم بود. تعداد بسیار کمی ازاین تحقیقات کودکان را در یک دوره طولانی مطالعه کردند تا تاثیروزن بدن آنها بر ایجاد این بیماری‌های پوستی بررسی کنند.این بدان معنی است که ما هنوزبا اطمینان نمی دانیم که داشتن وزن اضافه و چاقی باعث ایجاد بیماری درماتیت آتوپیک و پسوریازیس می شود و یا برعکس آن صادق است. همچنین تاکنون مطالعه ای اثر وزن بدن  بر آلوپسی آره آتا و یا چگونگی اثر تغییرات پویا در وزن کودک بر بروز بیماری‌های پوستی شایع مرتبط با سیستم ایمنی( IMSD ) را مورد توجه قرار نداده است.

محقق ارشد در این مطالعه ، هیونسون پارک، از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول می افزاید: " ما فکر می کنیم که عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، چاقی یا سایر بخش های شیوه زندگی می‌توانند بر محیط روده تأثیر بگذارند و به پیدایش IMSD کمک کنند.ما برای این  مطالعه بزرگ از پایگاه داده ملی در کره، که شامل اطلاعات تقریباً همه نوزادان و کودکان در سراسر کشور است،استفاده کردیم. هدف ما این بود که ببینیم  وزن کودک و تغییرات وزن آنها با ایجاد آلوپسی آره آتا ، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس چه ارتباطی دارد.

این مطالعه نشان داد که کودکان چاق در مقایسه با کودکان با وزن طبیعی بیشتر در معرض ابتلا به IMSD های شایع هستند. در میان سه IMSD شایع ، بیشترین بروز مربوط به درماتیت آتوپیک بود. درکودکانی که وزن اضافه کردند و وزن طبیعی آنها به اضافه وزن تبدیل شده است در مقایسه با کودکانی که وزن طبیعی خود را حفظ کردند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به درماتیت آتوپیک بودند و کودکانی که وزنشان را کاهش دادند  و اضافه وزن آنها به وزن طبیعی تغییر کرد در مقایسه با کودکانی که اضافه وزن خود را حفظ کردند، خطر ابتلا به درماتیت آتوپیک کمتر بود.

سئونگ جون از  کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول و از محققین این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند: «یافته‌های ما  اهمیت تلاش برای حفظ وزن در بین کودکانی که قبلاً در محدوده وزن طبیعی هستند را نشان می دهد. زیرا این کار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به درماتیت آتوپیک کمک کند. علاوه بر این در کودکان مبتلا به چاقی به ویژه قبل از سنین مدرسه برای پیشگیری از درماتیت آتوپیک، و   کاهش خطر ابتلا به IMSD بایستی پیشگیری از افزایش وزن بیش از حد و کاهش وزن هدفمند، و  استفاده از راهکارهای  پیروی از رژیم غذایی سالم  ترویج شود.

همچنین ببینید

بازدید میدانی فرمانده سپاه شهرستان اندیمشک از مشکلات منطقه کوی قائم

بازدید میدانی فرمانده سپاه شهرستان اندیمشک از مشکلات منطقه کوی قائم

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اندیمشک در منطقه کوی قائم حضور پیدا کرد و ضمن گفت‌وگو با اهالی، در جریان مشکلات منطقه به‌خصوص روشنایی معابر قرار گرفت.