اظهار بی‌اطلاعی آمریکا نسبت به موافقت نصرالله با آتش‌بس در لبنان پیش از شهادت
اظهار بی‌اطلاعی آمریکا نسبت به موافقت نصرالله با آتش‌بس در لبنان پیش از شهادت

اظهار بی‌اطلاعی آمریکا نسبت به موافقت نصرالله با آتش‌بس در لبنان پیش از شهادت

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرده است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله چند روز پیش از شهادتش، با توافق آتش‌بس ۲۱ روزه موافقت کرده بود.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که ممکن است نصرالله پیامی را به مقامات لبنانی ابلاغ کرده باشد، اما «اگر این موضوع صحت داشته باشد، هرگز به هیچ‌وجه به ما اطلاع داده نشده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال گفتگو با اسرائیل درباره واکنش این رژیم به ایران در قبال پاسخ موشکی تهران به تل آویو است.

عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان به سی‌ان‌ان گفته بود که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، درست، قبل از ترور توسط اسرائیل با آتش‌بس ۲۱ روزه موافقت کرده بود.

این آتش‌بس موقت از سوی جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و سایر متحدان در جریان نشست سالانه هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شد.

بو حبیب روز سه شنبه در مصاحبه ای گفت: «او [نصرالله] با این آتش بس موافقت کرده بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما خواهان آتش‌بس در لبنان هستیم اما معتقدیم اسرائیل حق دارد توانایی‌های گروه‌های تروریستی را هدف قرار دهد.

او اضافه کرد: در حال نظارت بر دامنه عملیات اسرائیل هستیم و  می‌دانیم که ممکن است وضعیت از کنترل خارج شود.

او با بیان اذعان به اینکه  اسرائیل در برخی موارد در نوار غزه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، گفت: می خواهیم شاهد تشکیل کشور فلسطین باشیم، اما شکست آن، خشونت علیه اسرائیل را توجیه نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: هر چه جنگ در خاورمیانه طولانی‌تر شود، احتمال گسترش آن بیشتر می‌شود.

میلر در عین حال جنگ اسرائیل در غزه و لبنان را بصورت توام برای این رژیم دشوار دانست و گفت: تمرکز بر دو عملیات نظامی در غزه و لبنان برای اسرائیل دشوار است.

او همچنین گفت که ایالات متحده عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله را تایید می‌کند.

همچنین ببینید

لبنان رسما از اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرد

لبنان رسما از اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرد

ایرنا : در بیانیه نمایندگی دائمی لبنان در سازمان ملل آمده است که این شکایت "تجاوز اسرائیل به حاکمیت لبنان و تهاجم نیروهای آن به داخل مرزهای لبنان" از اول اکتبر را محکوم می کند.