نقشه راه رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور
نقشه راه رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور

نقشه راه رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور

رپرتاژ آگهی:  روی صحبت من با کسانی است که تصور می‌کنند اگر کسی رتبه‌برتر شده است، از ابتدا توانایی خاصی داشته است و این استعداد ذاتی آن فرد است که او را موفق کرده و برچسب باهوش بودن به آن می‌زنند و از تلاش‌های شبانه‌روزی فرد غافل هستند؛ رتبه‌برتر شدن یک انتخاب است! با ما همراه شوید تا در این مطلب متوجه توانایی پنهان خود بشوید.

با بررسی مصاحبه تعداد زیادی از رتبه‌های برتر، به نقاط مشترکی بین آن‌‌ها رسیدیم که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. زمان خواب و بیداری ثابت و منظم، مطالعه پیوسته و روزانه، پیشرفت آهسته ولی پیوسته و حفظ انگیزه و اراده در مسیر کنکور از ویژگی‌هایی بوده که رتبه‌برترها رعایت کرده‌اند.

بسیاری از دانش‌آموزان در زمان استرس و اضطراب به عادات مخرب خود شامل تماشای سریال و وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی پناه می‌برند، در حالی که افرادی که به‌دنبال موفقیت هستند خود را به آرامش دعوت کرده و سعی می‌کنند راه‌حل را پیدا کنند.

پس به عادات و کار‌هایی که طی روز ناخودآگاه انجام می‌دهید دقت کنید و در پی حذف دسته آسیب‌زا باشید.

بعد از یک هدفگذاری منطقی و دقیق، نوبت به برنامه‌ریزی برای آن هدف می‌رسد. در یک برنامه‌ریزی اصولی نکات زیر رعایت می‌شود :

1. زمان‌بندی : قانون اول، درنظر گرفتن میزان مطالعه هفتگی با توجه توانایی خود است، مثلا 60 ساعت و سپس تقسیم آن بین روز‌های هفته، مثلا یک شاگرد فرضی در نظر بگیرید که روز‌های زوج باشگاه می‌رود و طبیعتا در این روز‌ها زمان کمتری برای مطالعه در اختیار دارد؛ پس روز‌های فرد 10 ساعت مطالعه و روز‌های زوج 8 ساعت مطالعه خواهد داشت و نیمی از روز جمعه را نیز به استراحت می‌پردازد و در نهایت 60 ساعت در هفته مطالعه خواهد داشت.

حال برای هر درس با توجه اهمیت آن در کنکور و در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف خود، این 60 ساعت را تقسیم می‌کنید؛ مثلا زیست با ساعت مطالعه کلی 15 ساعت، شیمی با ساعت مطالعه کلی 12 ساعت و الی آخر... و در نهایت تصمیم می‌گیرد در هر بازه مطالعاتی به چه کاری باید بپردازد.

2. مرور‌های منظم : بعد از گذشت حدود یک هفته از مطالعه یک درس، تقریبا 60 درصد محتوا را فراموش خواهید کرد و این مسئله اهمیت مرور به‌‌موقع را نشان می‌دهد.

مرورهای خود را در آخر هفته قرار دهید و مطالبی که در کل هفته گذشته خوانده‌اید را با تست و تمرین مرور کنید.

3. اصل پارتو یا قانون 80/20 : طبق این اصل که تقریبا در زندگی روزمره خود هم شاهد آن هستیم، 20 درصد اقداماتی که انجام می‌دهیم منجر به کسب 80 درصد نتیجه می‌شود و با استفاده از همین موضوع و تعمیم آن به یک برنامه کنکوری منسجم، می‌فهمیم که بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم و در واقع روش مطالعه هر درس ممکن است ایرادات یا اضافه‌کاری‌هایی داشته باشد که با حذف آن‌‌ها، هم زمان بیشتری در اختیار خواهیم داشت و هم انرژی کمتری مصرف می‌شود.

برای مثال در درس زیست، دانش‌آموز یکبار کتاب درسی را روزنامه‌وار می‌خواند، بار دیگر آن را عمیق‌تر می‌خواند و در نوبت سوم درسنامه همان مبحث را مطالعه می‌کند و در نهایت نوبت به تست‌زنی نمی‌رسد؛ همین دانش‌آموز از عدم رشد نتایج خود علی‌رغم تلاش‌های زیاد گله و شکایت دارد.

پس دریافتید که باید آن 20 درصد تلاش موثرتر در کسب نتایج خود را در بین کارها کشف کنید و زمان بیشتری به همان کارها بدهید.

سوال همیشگی دانش‌آموزان از رتبه‌های برتر کنکور سال‌های گذشته درباره منابع مورداستفاده آن‌ها بوده است و منابع کمک آموزشی که آن‌ها معرفی می‌کنند احتمالا جزو کتب و کلاس‌های نتیجه‌بخش است، بنابراین با تحلیل منابع مورداستفاده رتبه‌‌های زیر 1000 کنکورسراسری به لیستی دست پیدا کردیم که در ادامه آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

کتاب‌های آی‌کیو از انتشارات گاج در بین کتب مورداستفاده این عزیزان بوده است و تاکید بر حل چندباره سوالات گلچین این کتاب‌ها داشتند. معمولا از کتب جامع کنکور استفاده می‌کردند و از کتاب‌‌های موضوعی نیز غافل نبودند و برای مثال در درس شیمی از کتاب موضوعی مسائل شیمی نشرالگو بسیار تمجید شده بود.

در بین کتاب‌های آزمونی، فصل آزمون خیلی سبز و موج آزمون نشرالگو بیشترین رای را داشتند و در بین پکیج‌های شبیه‌ساز کنکورسراری در رتبه اول کتاب مارکوپولو ماز و سپس کنکوریوم مهروماه قرار داشتند.

اغلب رتبه‌‌های برتر و حتی رتبه یک کشوری کنکور تجربی 1404 از شرکت در کلاس‌‌های ویژه کنکور از گروه آموزشی ماز و تهیه پکیج اقتصادی الماس صحبت کردند که نشان‌دهنده کیفیت خدمات و نتیجه‌بخش بودن این محصول است.

اگر بخواهیم خلاصه‌ای کوتاه و مفید از مصاحبه گروه آموزشی ماز با رتبه یک کشوری در رشته تجربی کنکور ۱۴۰۴ بگوییم، صبا معصوم‌نیا که ساکن بندرعباس است در مصاحبه با ماز به نظم بالا و شروع زودهنگام برای مطالعه کنکور از پایه دهم اشاره داشت، همچنین تاکید ویژه‌ای بر استفاده از سوالات آزمون‌ها داشت و دلیل این توصیه، نزدیک‌‌تر بودن سبک سوالات آزمون‌ها به کنکورهای اخیر است. عادات مفیدی که طی سه سال مطالعه برای کنکور در خود پرورش داده را تحت عنوان سبک زندگی کنکوری نام برد و گفت به زمان مشخص برای خواب و بیداری خود بسیار پایبند بوده و مدت زمان استراحت‌های خود را محدود و منظم رعایت می‌کرده است.

فرصت مناسب برای جمع‌بندی از ویژگی‌های خاص برنامه صبا بود و به نحوی مطالعه می‌کرد که بتواند جمع‌بندی و مرور مناسبی بر آموخته‌های خود داشته باشد. در مورد منابع مورد استفاده در زمینه کلاس‌های ویژه کنکور، از پکیج الماس ماز نام برد و اضافه کرد که خدمات ماز در این پکیج بسیار بیشتر از هزینه آن است.

تحلیل آزمون را بسیار جدی پیگیری می‌کرده و بعد هر آزمون از نظر عملکردی و آموزشی به تحلیل آزمون می‌پرداخته است.

برای تماشای مصاحبه کامل رتبه یک کنکور تجربی به سایت ماز مراجعه کنید.

عجیب اما واقعی! بسیاری از افراد تصور می‌کنند موفقیت در پس بی‌وقفه کار کردن و استراحت ندادن به ذهن و جسم است، اما تحقیقات اثبات کرده است که در صورتی که انسان 24 ساعت بدون استراحت کافی به کار بپردازد، 25درصد از توانایی ذهنی خود را از دست می‌دهد.

استراحت برای یک کنکوری به سه بخش تقسیم می‌شود : * خواب شبانه – استراحت بین بازه‌های مطالعاتی – تفریح مناسب و سالم * و برنامه‌ریزی برای گنجاندن مناسب و درست آن‌‌ها در برنامه روزانه نقش کلیدی در موفقیت شما خواهد داشت. خواب شبانه حداقل 6 ساعت و حداکثر 8 ساعت را برای خود درنظر بگیرید و به ازای هر 1.5 ساعت مطالعه، بین 5 الی 15 دقیقه استراحت کنید. لطفا طبق عادت و زمان مشخص فاصله بین بازه‌های مطالعاتی ایجاد نکنید! گاهی نیاز به استراحت بیشتر از 5 دقیقه نیست، پس زمان را هدر ندهید و درس بعدی را شروع کنید.

شما نیاز به تفریح و سرگرمی دارید، اما با یک برنامه مشخص و نه تصمیم‌های ناگهانی، بنابراین ابتدای هر ماه برای زمان‌هایی که قرار است به تفریح یا استراحت خاصی شامل یک سفر کوتاه یا مهمانی بپردازید، یک برنامه از قبل تعیین شده در نظر بگیرید.

گروه آموزشی ماز قدم به قدم تا کسب رتبه عالی همراه شما خواهد بود.

همچنین ببینید

ضرب کاری نتانیاهو به جو بایدن

ضرب کاری نتانیاهو به جو بایدن

اقتصادنیوز : به ادعای گروهی از تحلیلگران «ایالات متحده برای متوقف کردن نتانیاهو اهرم‌های زیادی دارد؛ اهرم‌هایی چون قطع حمایت‌های نظامی.