در سفر هیات راهآهن آذربایجان به ایران مذاکراتی بین رییس شرکت راهآهن این کشور با مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رسید که نتیجه این مذاکرات توافقاتی برای تقویت کریدور شمال-جنوب بود.
جبارعلی ذاکری ، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره جزییات این توافقات اظهار داشت: سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی وقت در خصوص پروژه اتصال راهآهن باکو به نخجوان توافقاتی صورت گرفته بود و در راستای اجرایی شدن همان توافق سال گذشته مذاکراتی با مقامات راهآهن کشور آذربایجان انجام شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: اگر خط آهن جدیدی توسعه پیدا میکند، قطاری از محور دیگری حذف و به خط جدید افزوده میشود.
وی ادامه داد: برای اجرای آنی توافقات، احداث پل مشترک در منطقه «آغبند» توسط آذریها در حال ساخت است که این پل مشترک هم ریلی و هم جادهای است و خوشبختانه علمیات اجرایی آن در حال انجام است. مورد دیگر از توافقات احداث جاده توسط جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حال پیگیری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع دوم از توافقات با جمهوری آذربایجان احداث راهآهن در خاک جمهوری اسلامی ایران و در بخش جنوبی ارس است و این توافق با دولت آذربایجان صورت گرفته که این پروژه با هزینههای آذریها احداث شود.
ذاکری تاکید کرد: در جلسه اخیر از مذاکرات درخواست تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه را داشتیم، آذریها در حال تکمیل مطالعات هستند که البته بخشی از مطالعات این پروژه توسط مهندسان مشاور ایرانی در حال انجام است و قرار شد که اطلاعات حاصل از مطالعات را هم در اختیار آنها قرار دهیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بنگاههای زیر نظر دولت اگر نتوانند مجموعه تحت مدیریت خود را به سود برسانند، باید در ضرر و زیانهای وارده سهیم باشند، تاکید کرد که یکی از مبانی اصلی پرداخت حقوق و مزایای مدیران و کارکنان باید میزان ایجاد رضایت و یا نارضایتی برای ارباب رجوع، قرار گیرد.
وی با اشاره به تقویت کریدور شمال -جنوب با این پروژه گفت: باری که نخجوان به سمت آبهای آزاد منتقل میکند نیاز به اتصال ریلی به باکو و البته قبل از باکو، این بار از شهر آستارا این کشور به آستارای ایران منتقل خواهد شد و این مسیر انتقال بار به تقویت کریدور شمال-جنوب کمک میکند.