قیمت انواع میوه در بازار؛ مردم از نرخ‌ها شاکی هستند
قیمت انواع میوه در بازار؛ مردم از نرخ‌ها شاکی هستند

قیمت انواع میوه در بازار؛ مردم از نرخ‌ها شاکی هستند

فارس/ گزارش میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران حاکی است، قیمت‌ها نسبت به شب یلدا از تب و تاب افتاده و ثبات نسبی بر بازار حاکم است، اما همچنان نسبت به نرخی که از کشاورز و یا از میدان مرکزی میوه و تره بار خریداری می‌شود، تفاوت‌های بسیاری دارد و با توجه به اینکه میوه یکی از خریدهای اساسی برای هر خانوار است مردم از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

این وضعیت نشان می‌دهد، همچنان سهم دلال، واسطه و یا مغازه‌دار از سود فروش میوه بیشتر است. در حالی که سیب در استانهای شمال غرب کشور کیلویی 7 هزار تومان به فروش می‌رسد، اکنون در مغازه‌های سطح شهر بیش از 20 هزار تومان است.

علاوه بر آن تفاوت بین قیمت‌های میدان مرکزی میوه و تره بار و مغازه میوه فروشی سطح شهر که طبق مصوبه نباید بیش از 30 درصد باشد، در برخی موارد بیش از 100 درصد است، آنها نسبت به اینکه مغازه‌شان بالا یا  پایین شهر است، قیمت میوه را تعیین می‌کنند، پول اجاره مغازه‌ را در نرخ میوه تاثیر می‌دهند و به این دلیل است که تفاوت فاحشی بین میوه فروشی‌های بالا و پایین شهر وجود دارد.

میوه در سطح شهر فراوان و هر گونه محصولی وجود دارد، میوه‌های پاییزه از انار و سیب گرفته تا پرتقال و نارنگی و همه گونه سبزی و صیفی در طبق عرضه مغازه‌ها جا خوش کرده است، حتی میوه جالیزی مانند هندوانه هم از بازار رخت نبسته است.قیمت سیب زمینی نسبت به هفته‌های اخیر گران‌تر است و دلیل عمده آن صادرات است، صادرات عمده این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر است. هر کیلو سیب زمینی بین 12 تا 15 هزار تومان عرضه می‌شود و از آنجایی که کشور ایران تولید کننده عمده این محصول است، باور قیمت بالا برای خریداران سخت است.پرتقال، سیب و نارنگی هم در محدوده کیلویی 25 هزار تومان است، اما قیمت‌های بسیار پایین تری از باغداران استانهای شمالی و بین 7 تا 10 هزار تومان به گوش می‌رسد و در این باره نظارتی بر بازار نیست.جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی در بازار جدیدترین قیمت انواع میوه و سبزی در منطقه 19 تهران به این شرح است، اما همچنان که در ابتدای گزارش گفته شد، هر چه به بالا شهر می رویم، قیمت‌ها بیشتر می‌شود.              قیمت انواع میوه و سبزی در بازارمیوه(کیلوگرم)قیمت(تومان)پرتقال20 هزارسیب قرمز20 هزارسیب زرد24 هزارنارنگی 24 هزارلیمو شیرین24 هزارانار40 هزارموز 30 هزارکیوی 25 هزارتوت فرنگی25 هزارکدو11 هزاربادمجان11 هزارهویج 8 هزار گوجه فرنگی11 هزارخیار11 هزارپیاز 8 هزارسیب زمینی 14 هزارشلغم10 هزارلبو10 هزارکدو حلوایی13 هزارکلم بروکلی 24 هزارفروشندگان میوه می‌گویند نرخ اجاره ها بالا است و اگر بخواهیم به این شغل ادامه دهیم، مجبوریم با گرانفروشی پول اجاره را تأمین کنیم.علی جباری یک فروشنده میوه که در منطقه 19 تهران مغازه تقریبا 20 متری دارد، ماهانه 6 میلیون تومان اجاره می‌دهد، می‌گوید: اجاره آنقدر بالاست که به این راحتی در نمی‌آید و مجبور هستیم میوه را به نرخی بیش از 30 درصد مصوب بفرشیم.وی تأیید می‌کند که نرخ مصوب اتحادیه برای فروش میوه در مغازه 30 درصد است، اما قیمت‌هایی که در این مغازه به فروش می‌رسد، بیش از این میزان است.بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که بعضا تفاوت قیمت میوه از میدان مرکزی میوه و تره بار تا سطح مغازه‌های شهر تا 100 درصد هم می‌رسد و از زمین باغدار تا سطح شهر تا 300 درصد اختلاف هم دیده شده است.قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهرانقیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است:جولان میوه‌های وارداتی با قیمت سرسام آورهمان طور که دیده می‌شود، میوه‌های وارداتی با قیمت‌های سرسام آور وجود دارد،آناناس کارتنی 900 هزار تومان و این سوال است که چرا با وجود این همه تنوع میوه در داخل چنین میوه‌های گرمسیری وارد کشور می‌شود. این قیمت‌ها آن قدر بالاست که تنها قشر خاصی قدرت خرید دارند، دوم اینکه در رقابت با محصولات داخلی قیمت‌ها را گران می‌کند.میدان مرکزی میوه و تره بار تهران در منطقه آزادگان و در جنوبی ترین قسمت تهران واقع است و روزانه کامیون‌های میوه از تمام استان‌ها به این منطقه سرازیر می‌شود و از آنجا به داخل شهر تهران و یا سایر استان‌ها به صورت مویرگی توزیع می‌شود.حجره‌داران موظف هستند که در قبال فروش میوه فاکتور ممهور به مهر به خریدار ارائه کنند و مغازه‌دار هم بر اساس مقررات و طبق این فاکتور مجازند 30 درصد روی این قیمت‌ها بکشند، اما در بیشتر موارد، مشکل گران فروشی از اینجا آغاز می‌شود که حجره دار فاکتور ارائه نمی‌دهد و یا قیمت‌های صوری روی آنها درج می‌کند و دست مغازه‌دار برای بالا بردن قیمت باز می‌ماند.از سوی دیگر نظارت دقیق از سوی بازرسان چه در زمان خروج بار از میدان مرکزی  و یا زمان فروش در مغازه وجود ندارد و گرانفروشی دقیقا از اینجا کلید می‌خورد.در بسیار مواقع هم تعامل بازرسان با میوه فروشان بر نظارت‌های دقیق آنها می‌چربد و میوه فروشان با فراغ بال روی قیمت‌ها می‌کشند.مردم چه می‌گوینداگر چه قیمت میوه نسبت به شب یلدا تقریبا ارزان‌تر شده اما مردم از قیمت‌ها رضایتی ندارند، به ویژه معتقدند عمده این پول‌ها به جیب تولید کننده نمی‌رود و سهم عده‌ای در این وسط بیش از آنچه باید باشد، است.یک زن میانسال که چند پلاستیک میوه خریده است، می‌گوید: این چند قلم میوه 120 هزار تومان شده است، ایران تولید کننده بزرگ میوه در جهان است، ایران چهار فصل است و هر میوه‌ای به عمل می‌آید، چرا باید چنین گران باشد.وی افزود: ایرانی‌ها از مهمان با میوه پذیرایی می‌کنند و این فرهنگ را نمی‌‌توان نادیده گرفت، اما بعضی موقع گرانی‌ها آنقدر می‌شود که شرمنده مهمان می‌شویم.یک خریدار دیگر از بالا بودن قیمت سبزی و صیفی از قبیل سیب زمینی و گوجه فرنگی انتفاد کرد و گفت: اینها به نیاز روزانه تبدیل شده و تقریبا روزانه مصرف داریم، دولت باید ابتدا اینها را به قیمت های مطلوب عرضه کند و بعد صادر کند.وضعیت تولید میوه در کشورایران رتبهٔ اول تولید میوه در خاور میانه و شمال آفریقا را داراست. ایران در سال‌های اخیر، بین ۱۰ کشور برتر تولید میوه در جهان، رتبهٔ هشتم را کسب کرده‌است. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) نشان می‌دهد ایران یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان است.بر اساس این گزارش ایران در زمینه تولید 35 محصول (از نظر ارزش) رتبه‌های تک رقمی یک تا 9 را در جهان به خود اختصاص داده است.رتبه نخست تولید پسته جهان به ایران اختصاص دارد و آمریکا و ترکیه به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.ایران همچنین دومین تولیدکننده زردالو،خیار، هندوانه، طالبی و خربزه جهان شناخته شده و در زمینه تولید گردو، خرما، گیلاس و بادام در جایگاه سوم جهان قرار گرفته است. رتبه چهارمی تولید انجیر و بادمجان در جهان و رتبه پنجم تولید به، پیاز، آلبالو، کدو و پشم گوسفند نیز به ایران اختصاص یافته است.آن طور که پیداست وضعیت تولید میوه ایران در دنیا از نظر فراوانی و تنوع ویژه است و مردم انتظار دارند قیمت‌ها هم متناسب با این ظرفیت‌های تولید باشد، همه به غیر از 4 قلم  در داخل تولید می‌شود، دلالی و واسطه‌گری و نبود مدیریت کافی برای کاهش هزینه‌های تولید، ضعف در نظام بازار رسانی از عمده مشکلاتی است که باعث می‌شود میوه گران به دست مردم برسد.

همچنین ببینید

دولت جدید فرانسه معرفی شد

دولت جدید فرانسه معرفی شد

ایرنا : رئیس جمهوری فرانسه دولت جدید این کشور را معرفی کرد