حاشیه نگاری چهارمین روز جشنواره فجر؛ از شروعی خوفناک تا شوک خبری درگذشت «علی انصاریان»
حاشیه نگاری چهارمین روز جشنواره فجر؛ از شروعی خوفناک تا شوک خبری درگذشت «علی انصاریان»

حاشیه نگاری چهارمین روز جشنواره فجر؛ از شروعی خوفناک تا شوک خبری درگذشت «علی انصاریان»

کم خبر/  با سلام به مخاطبان همیشه همراه کم خبر. طبق قرار هر سال، مهم‌ترین اتفاقات و حواشی جشنواره فجر را با عنوان «حاشیه‌نگاری» در اختیار شما قرار می‌دهیم.

در چهارمین روز از سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم های «زالاوا» ارسلان امیری و «مصلحت» ساخته حسین دارابی به نمایش درآمد. نکته قابل توجه اینکه هر دو فیلم امروز اولین ساخته های کارگردانانشان بود. 

سایه وحشت بر سر جشنواره؛ «زالاوا» با داستانی نیمه واقعی و ترسناک!

اولین فیلم ارسلان امیری که پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس فعالیتش را آغاز کرده بود ، یک فیلم در فضایی بومی است که یکی از قصه های فولکلور محلی را روایت می کند. فیلم در دهه های 40 و یا 50 هجری شمسی در روستایی در کردستان به نام «زالاوا» می گذرد.در میان فیلم های نمایش داده شده تا امروز در سینمای اهالی رسانه ، زالاوا اولین فیلمی است که تا حدودی به ژانر وحشت نزدیک می شود هرچند در نهایت با تمام وجود به درون ژانر قدم نمی گذارد. در این فیلم که بازیگران به زبان و لهجه کردی تکلم می کنند نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام ایفای نقش کرده اند. 

اگر می خواهید بیشتر درباره این فیلم بدانید مطلب معرفی فیلم روز چهارم جشنواره فجر؛ «زالاوا» مورد تحسین منتقدین را بخوانید.

وقتی کارگردان فیلم زالاوا همسرش را دشمن این فیلم میداند!

نشست خبری فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی «ارسلان امیری» با حضور عوامل و بازیگران این در مرکز همایش های برج میلاد تهران موسوم به کاخ رسانه برگزار شد. 

 ارسلان امیری درباره کمک های آیدا پناهنده(همسرش) به ساخت فیلم اضافه کرد: واقعیت امر آیدا پناهنده هیچ کمکی به کار نکرد و این که می گویند حضور وی در بنیاد فارابی به ساخت فیلم کمک کرده اینگونه نیست. اتفاقا آیده پناهنده همسرم رقیب اصلی و دشمن فیلم است. 

ارسلان امیری کارگردان «زالاوا»: همسرم (آیدا پناهنده) دشمن این فیلم است!

از دیگر حواشی نشست خبری فیلم زالاوا عصبانیت کارگردان این فیلم در پی سوال جنجالی یک خبرنگار بود. میتوانید ویدئوی مربوط را در اینجا ببینید:

واکنش کارگردان «زالاوا» به پرسش جنجالی یک خبرنگار

کارگردان فیلم «زالاوا»: ما کُردها خوشتیپ و خوشگل هستیم

امیری درباره بازیگران کرد فیلم افزود: بازیگران کرد فیلم بیش از چهل و پنج روز از جانشان گذاشتند تا فیلم ساخت شود، شخصا ساخت فیلم درباره سینمای اقوام را دوست دارم و از طرفی زبان کردی زبان مورد علاقه من است. به نظر من اگر فیلمهای اقوام بیشتر ساخته شود ویژگی های اصلی فیلمسازان در جای جای نشان داده می شود. البته فیلم زالاوا نمادین است و به فرهنگ زنده کردستان مرتبط نیست. 

جشنواره فیلم فجر در شوک درگذشت «علی انصاریان»

آنچه چهارمین روز جشنواره فیلم فجر و بخصوص اکران دوم را کاملا تحت تاثیر قرار داد، خبر درگذشت علی انصاریان فوتبالیست سابق تیم ملی ایران که بعد از آویختن کفش‌هایش به صورت جدی در سینما به عنوان بازیگر فعالیت می کرد بود. انصاریان امسال در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» که در اولین روز به نمایش در آمد حضور دارد.  این خبر تاثیر زیادی را روی جو سالن و حال و هوای مخاطبان گذاشته بود.

بازی علی انصاریان در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

پس از این خبر ناگوار روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در پیامی درگذشت «علی انصاریان» قهرمان ملی و بازیگر سینمای ایران را تسلیت گفت و برای او در محل برگزاری جشنواره یادبودی برگزار شد. عوامل «مصلحت» به یاد این بازیگر/فوتبالیست فقید یک دقیقه سکوت کردند و میز یادبود جشنواره به یاد او در گوشه‌ای از سینمای رسانه، اختصاص داده شد. 

ادای احترام به زنده یاد علی انصاریان در جشنواره فیلم فجر

اکران فیلم جنایی-پلیسی در چهارمین روز جشنواره فجر

دومین فیلم اکران سینمای اهالی رسانه، فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره این فیلم  معرفی فیلم «مصلحت» در چهارمین روز جشنواره فجر را بخوانید.

 «مصلحت» یک فیلم با درونمایه سیاسی است که در سال‌های ابتدایی انقلاب و اواخر دهه 50 می گذرد. در این فیلم فرهاد قائمیان و وحید رهبانی نقش های اصلی را ایفا می کنند. این دومین فیلم رهبانی بعد از حضور در «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان است. نکته جالب اینکه با وجود تفاوت اساسی که این کاراکترها در دو فیلم دارند ، اما از نظر طراحی چهره بسیار به هم شبیه هستند هرچند یکی مربوط به امروز است و دیگری مربوط به سال های انتهایی دهه 50.موضوعی که در رابطه با فیلم می توان به آن اشاره کرد ساختاری است که کارگردان برای روایت انتخاب کرده و این حال و هوایی شبیه به فیلمی چون «ماجرای نیمروز» و «لباس شخصی» را به وجود آورده است. به ویژه از نظر جنس بصری، فیلم قصد دارد تصاویری واقع‌گرایانه از شرایط سال‌های ابتدایی انقلاب ارائه بدهد و شاید همین موضوع «مصلحت» را برای مخاطبان به فیلمی در حال و هوای آثار مشابه تولید شده در سال‌های اخیر تبدیل می‌کند.

«مصلحت نظام» به مصلحت نظام نبود!

حسین دارابی درباره ساخت فیلم مصلحت گفت: در ابتدا وفات ناگهانی علی انصاریان را تسلیت عرض می کنم، حقیقت در باشگاه فیلم سوره وقتی می خواستیم کار امسال را انتخاب کنیم من در بین طرح ها این فیلمنامه را پسندیدم زیرا سوژه ملتهب و داستانی جالب داشت.

اولین حاشیه نشست خبری فیلم «مصلحت» نکته ای درباره تغییر نام این فیلم بود.

شفاه تهیه کننده فیلم مصلحت  درباره استفاده از اسم «مصلحت نظام» در مواد تبلیغاتی افزود: ما در هنگام مذاکره برای تایید اسم تبلیغات، با نام مصلحت نظام تبلیغات را انجام دادیم اما بد از رد این اسم به قوانین احترام گذاشتیم. این فیلم به عنوان اثری مستقل ساخته شده و قرار نیست کاراکترها مصداق کسی باشند. در هر صورت مردم با این فیلم ارتباط گرفته اند. 

توضیح تهیه کننده «مصلحت» درباره تغییر نام این فیلم

دارابی درباره استفاده بازیگران تئاتر گفت: ما برای این فیلم بازیگرانی را می خواستیم که برای کار وقت و انرژی بگذاریم بسیار خرسندم که توانستم از انرژی و علاقه بالای این عزیزان استفاده نماییم. همکاری با این بازیگران کار را برای من کارگردان بسیار راحتتر کرد. 

کل کل مجری و عوامل فیلم «مصلحت»!

حاشیه دیگر این نشست مربوط می شود به کل کل مجری و عوامل فیلم مصلحت که برای تماشای این ویدئو اینجا کلیک کنید. 

همچنین ببینید

مردم قبل از اختراع صابون چطور حمام می‌کردند؟

مردم قبل از اختراع صابون چطور حمام می‌کردند؟

صابون و کف راهی طولانی را در پاکسازی بدن انسان پیموده‌اند، اما پیش از اختراع صابون‌های کنونی انسان‌ها چگونه خود را تمیز می‌کردند؟